Én még sohasem láttam az Apple-t ennyit beszélni

2013.07.29. 10:30 tofalvyt

Mint abban a print hirdetésükben, amit a legújabb Wiredben találtam. Bár ne tették volna.


Apple_Wired_print_small.jpg

 Az egyébként nagyon szép, a borító belső oldalát és az első oldalt elfoglaló, duplaoldalas fotón a következő szöveg olvasható:

"Ez az. Ez az, ami számít. A termék élménye. Hogy érzéseket vált ki. Jobbá teszi az életet? Méltó-e a létezésre? Ha mindent csinálsz, hogyan lehetnél tökéletes bármiben? Mi sok időt töltünk el kevés nagyszerű dologgal foglalkozva. Egészen addig, amíg minden amit megérintünk, kiteljesít minden életet, amelyet megérint. Talán ritkán nézel rá. De mindig érzed. Ez a mi védjegyünk. És ez minden. Az Apple tervezte, Kaliforniában."

A cég eddig többek között arról volt híres (hírhedt), hogy minimalizálta a kommunikációt, mind az iparággal, mind a fogyasztókkal. Ennek a legjobb példája a bejelentés-központú kommunikáció, amikor az újabb termékekkel kapcsolatban találgat a fél világ, majd az Apple egy-egy saját rendezvényen, frontálisan bemutatja a dolgot. Az Apple leginkább a termékein keresztül, illetve vizuálisan kommunikál: letisztult, minimalista, szép felületek, és lehetőleg semmi magyarázat. Még kevésbé magyarázkodás.

Ezért is meglepő ez a hirdetés, amelynek a szövege nem csak azért döcögős, mert én fordítottam le magyarra. Az eredeti verzió is meglehetősen zavaros. Beszél a felhasználói élmény fontosságáról. A sokfunkciósság és a szétaprózódás veszélyeiről, és ezzel szembeállítva az egyszerűség eszméjét. És arról, hogy egyébként Kaliforniában dolgoznak.

Vajon miért érezte a szükségét a cég, hogy az eddigi irány mellett megszólaljon? Meglehet, azért teszi, hiszen minden eddiginél több konkurens termék reklámja szerepel a médiában (főleg az elképesztő büdzséket elköltő Microsoft Surface-é), és jónak látta explicit módon is megfogalmazni a termékelőnyöket. Ezt csak találgatni lehet, de a végeredmény szándéktól függetlenül nem sikerült jól. Nem csak azért, mert túl sok dolgot akar mondani, túl általánosan és meglehetősen zavarosan, hanem azért is, mert még ebben a rövid terjedelemben is az az érzése lehet az olvasónak, mintha tukmálnák rá a terméket. 

A hallgatás az Apple-nek eddig kétségkívül tökéletesen ment - kíváncsi vagyok, a szövegelésben mikor lesznek hasonlóan profik.

komment

Címkék: apple reklám wired print

Kontent

A nevem Tófalvy Tamás, ez pedig a blogom technológiáról, digitális médiáról, kultúráról és a tartalomipar kihívásairól. Kultúrakutató és kommunikációs szakember vagyok. Jelenleg a BME KomMédia MA Digitális Média Szakirány és a Magyar Online és Digitális Médiatörténet (MODEM) projekt vezetője, és a CEU CMDS kutatója. Alapítója voltam a Zenei Hálózatok Egyesületnek és főtitkára a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének, 2012-13-ban a Columbia University Fulbright-ösztöndíjas vendégkutatója voltam. 2017-ben jelent meg első két könyvem, A digitális jó és rossz születése és a Túl a szubkultúrán, és vissza.


13100951_10153660283356317_819397252990345276_n.jpg

Címkék

2013 (1) 2015 (1) akadémia (1) Alexandre Afonso (1) apple (2) archívumok (1) beszámoló (3) bicikli (1) big data (1) brown institute (1) ceu (1) cikk (2) cikkek (1) columbia (3) cosmopolitan (1) crowdfunding (1) cukiság (1) cuny (1) cute (1) cuteness (1) digitális (8) digitális jó és rossz (1) digitális szakadék (1) doktori disszertáció (1) dow jones (1) drogkartell (1) elnökválasztás (2) előszó (1) első ajtós felszállás (1) építészet (1) érvelés (1) észak-korea (1) facebook (1) fejlődés (1) felsőoktatás (1) fizetős falak (2) forbes (1) fordham (1) gangnam style (1) google (1) google maps (1) guy delisle (1) hispán (1) house of cards (1) interjú (1) internet (4) internet.org (1) iPad (1) IPI (1) iWiW (1) iwiw (1) ízlés (1) jóslás (1) kampusz (1) katasztrófa (2) képregény (1) kerekasztal (1) koltay andrás (1) közösségi finanszírozás (1) közösségi hálózatok (1) közösségi média (1) kultúra (5) kutatás (1) láthatatlan technológiák (1) lex fenwick (1) loon project (1) magyar (1) magyar narancs (4) marketing (2) média (8) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörténet (1) metró (2) mobiltelefon (1) modem (1) mp3 (1) nagy adat (1) netflix (1) new york (8) nokia (1) nsa (1) nyt (1) nyu (1) obama (1) online (2) online közösségi média (2) önszabályozás (1) orbángyurcsány (1) pénz (2) piac (2) politika (1) print (1) reklám (4) romney (1) sajtónyelv (1) sandy (1) siker (1) sorban állás (1) stanford (1) szakma (1) szegénység (1) színtér (1) tanulmány (2) tanulmányok (1) társadalmi konfliktusok (1) tartalom (3) technológia (4) telefon (1) televízió (1) televízó (1) térkép (2) trend (1) trendek (1) tropicana (1) tudomány (2) tudományos életpálya (1) újságírás (7) újságírók (2) új technológiák (1) új tudomány (1) underground (1) usa today (1) üzleti modell (1) város (1) vizuális reprezentáció (1) web (2) wired (1) WiW (1) wsj (2) yottabájt (1) youtube (1) zaklatás (1) zene (1) zeneipar (1) zenei hálózatok (1) zenelejátszás (1) Címkefelhő

Licensz: nem kopirájt, de:

Creative Commons Licenc

Köszönet

A 2013 és 2014 novembere között folyó kutatásaimat, így az ekkor itt megjelenő írásokat is a Nemzeti Kiválóság Program Jedlik Ányos doktorjelölti ösztöndíja támogatta. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósult meg.

süti beállítások módosítása