Mint abban a print hirdetésükben, amit a legújabb Wiredben találtam. Bár ne tették volna.
Az egyébként nagyon szép, a borító belső oldalát és az első oldalt elfoglaló, duplaoldalas fotón a következő szöveg olvasható:
"Ez az. Ez az, ami számít. A termék élménye. Hogy érzéseket vált ki. Jobbá teszi az életet? Méltó-e a létezésre? Ha mindent csinálsz, hogyan lehetnél tökéletes bármiben? Mi sok időt töltünk el kevés nagyszerű dologgal foglalkozva. Egészen addig, amíg minden amit megérintünk, kiteljesít minden életet, amelyet megérint. Talán ritkán nézel rá. De mindig érzed. Ez a mi védjegyünk. És ez minden. Az Apple tervezte, Kaliforniában."
A cég eddig többek között arról volt híres (hírhedt), hogy minimalizálta a kommunikációt, mind az iparággal, mind a fogyasztókkal. Ennek a legjobb példája a bejelentés-központú kommunikáció, amikor az újabb termékekkel kapcsolatban találgat a fél világ, majd az Apple egy-egy saját rendezvényen, frontálisan bemutatja a dolgot. Az Apple leginkább a termékein keresztül, illetve vizuálisan kommunikál: letisztult, minimalista, szép felületek, és lehetőleg semmi magyarázat. Még kevésbé magyarázkodás.
Ezért is meglepő ez a hirdetés, amelynek a szövege nem csak azért döcögős, mert én fordítottam le magyarra. Az eredeti verzió is meglehetősen zavaros. Beszél a felhasználói élmény fontosságáról. A sokfunkciósság és a szétaprózódás veszélyeiről, és ezzel szembeállítva az egyszerűség eszméjét. És arról, hogy egyébként Kaliforniában dolgoznak.
Vajon miért érezte a szükségét a cég, hogy az eddigi irány mellett megszólaljon? Meglehet, azért teszi, hiszen minden eddiginél több konkurens termék reklámja szerepel a médiában (főleg az elképesztő büdzséket elköltő Microsoft Surface-é), és jónak látta explicit módon is megfogalmazni a termékelőnyöket. Ezt csak találgatni lehet, de a végeredmény szándéktól függetlenül nem sikerült jól. Nem csak azért, mert túl sok dolgot akar mondani, túl általánosan és meglehetősen zavarosan, hanem azért is, mert még ebben a rövid terjedelemben is az az érzése lehet az olvasónak, mintha tukmálnák rá a terméket.
A hallgatás az Apple-nek eddig kétségkívül tökéletesen ment - kíváncsi vagyok, a szövegelésben mikor lesznek hasonlóan profik.