Mi lehet jobb a cukiságnál és a tudománynál? Hát a cukiság új tudománya

2014.05.11. 21:51 tofalvyt

Amikor mintegy fél éve egy félig viccelődő, félig szakmai beszélgetésben felmerült, mi lenne, ha megrendeznénk Magyarország, de meglehet egyben a művelt világ első cukiság-tanulmányok konferenciáját, még nem tudtuk, hogy akkor már több műhelyben gőzerővel dolgoztak az ügyön. Fogadjátok szeretettel a cute studies vagy cuteness studies néven futó vadonatúj diszciplínát, amely nem mást kísérel meg szigorúan szakmai szempontok szerint elemezni, mint a cukiságot.

Tekintve, hogy nem csak mindennapi életünket, de a fél internetet is olyan tartalmak mozgatják, amit összefoglalóan leginkább a cuki címkével lehet megjelölni, már-már érthetetlen, hol késlekedett eddig a cukiság új tudománya, amely azt kísérli meg értelmezni és modellezni, hogy miért és hogyan hat és van jelen a médiatérben a cukiság, mint olyan.

A két paradigmatikus mozzanat az irányzat kialakulásában egyfelől az East Asian Journal of Popular Culture „Cute Studies” című számának a felhívása volt. A szám jelenleg szerkesztés alatt áll, maga a kiadvány várhatóan az év vége felé jelenik meg. Másfelől pedig az M/C Journal már áprilisban előrukkolt a „Cute” című tematikus számával, amely feltehetően az első, a média és az aranyosság mélyebb összefüggéseit vizsgáló társadalomtudományos kiadvány.

cat-interesting.jpg

Mire kíváncsiak a cukiság-kutatók? Elsősorban például arra, hogy a kulturális közeg hogyan határozza meg a cukiság fogalmát, mi az ami cuki és nem egy bizonyos kontextusban? Továbbá: miért és mit észlelünk cukinak? Hogyan alkotjuk meg és hogyan használjuk az aranyosság koncepcióit? Milyen megjelenései vannak az aranyosságnak, szövegben, képben, hangban és mozgóképben? Vagy: milyen szerepet töltenek be a cukiként eladott és vásárolt tartalmak a médiagazdaságban? És ez csak pár kérdés a rengeteg közül, melyeknek megválaszolása egy tappancsnyival közelebb vihet minket a cukiság lehető legteljesebb megértéséhez.

komment

Címkék: cukiság cute új tudomány cuteness

Kontent

A nevem Tófalvy Tamás, ez pedig a blogom technológiáról, digitális médiáról, kultúráról és a tartalomipar kihívásairól. Kultúrakutató és kommunikációs szakember vagyok. Jelenleg a BME KomMédia MA Digitális Média Szakirány és a Magyar Online és Digitális Médiatörténet (MODEM) projekt vezetője, és a CEU CMDS kutatója. Alapítója voltam a Zenei Hálózatok Egyesületnek és főtitkára a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének, 2012-13-ban a Columbia University Fulbright-ösztöndíjas vendégkutatója voltam. 2017-ben jelent meg első két könyvem, A digitális jó és rossz születése és a Túl a szubkultúrán, és vissza.


13100951_10153660283356317_819397252990345276_n.jpg

Címkék

2013 (1) 2015 (1) akadémia (1) Alexandre Afonso (1) apple (2) archívumok (1) beszámoló (3) bicikli (1) big data (1) brown institute (1) ceu (1) cikk (2) cikkek (1) columbia (3) cosmopolitan (1) crowdfunding (1) cukiság (1) cuny (1) cute (1) cuteness (1) digitális (8) digitális jó és rossz (1) digitális szakadék (1) doktori disszertáció (1) dow jones (1) drogkartell (1) elnökválasztás (2) előszó (1) első ajtós felszállás (1) építészet (1) érvelés (1) észak-korea (1) facebook (1) fejlődés (1) felsőoktatás (1) fizetős falak (2) forbes (1) fordham (1) gangnam style (1) google (1) google maps (1) guy delisle (1) hispán (1) house of cards (1) interjú (1) internet (4) internet.org (1) iPad (1) IPI (1) iwiw (1) iWiW (1) ízlés (1) jóslás (1) kampusz (1) katasztrófa (2) képregény (1) kerekasztal (1) koltay andrás (1) közösségi finanszírozás (1) közösségi hálózatok (1) közösségi média (1) kultúra (5) kutatás (1) láthatatlan technológiák (1) lex fenwick (1) loon project (1) magyar (1) magyar narancs (4) marketing (2) média (8) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörténet (1) metró (2) mobiltelefon (1) modem (1) mp3 (1) nagy adat (1) netflix (1) new york (8) nokia (1) nsa (1) nyt (1) nyu (1) obama (1) online (2) online közösségi média (2) önszabályozás (1) orbángyurcsány (1) pénz (2) piac (2) politika (1) print (1) reklám (4) romney (1) sajtónyelv (1) sandy (1) siker (1) sorban állás (1) stanford (1) szakma (1) szegénység (1) színtér (1) tanulmány (2) tanulmányok (1) társadalmi konfliktusok (1) tartalom (3) technológia (4) telefon (1) televízió (1) televízó (1) térkép (2) trend (1) trendek (1) tropicana (1) tudomány (2) tudományos életpálya (1) újságírás (7) újságírók (2) új technológiák (1) új tudomány (1) underground (1) usa today (1) üzleti modell (1) város (1) vizuális reprezentáció (1) web (2) wired (1) WiW (1) wsj (2) yottabájt (1) youtube (1) zaklatás (1) zene (1) zeneipar (1) zenei hálózatok (1) zenelejátszás (1) Címkefelhő

Licensz: nem kopirájt, de:

Creative Commons Licenc

Köszönet

A 2013 és 2014 novembere között folyó kutatásaimat, így az ekkor itt megjelenő írásokat is a Nemzeti Kiválóság Program Jedlik Ányos doktorjelölti ösztöndíja támogatta. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósult meg.

süti beállítások módosítása