A 7-Eleven bolthálózat – ahol jó amerikai szokás szerint kávét is adnak – elnökválasztási, azaz konkrétan kék Obamás vagy piros Romney-s papírpoharakkal méri fel a vásárlók politikai orientációját. Vajon itthon meg lehetne-e csinálni egy hasonló akciót?
Amikor először megpillantottam a konyhaasztalon az Obamás papírpoharat, azt hittem, egy különösen direkt és erőteljes céges endorsementről – azaz nyílt politikai állásfoglalásról – van szó. Az Egyesül Államokban nem csak magánemberek, de sok cég is nyíltan vállalja, kit preferál az elnökjelöltek közül – szemben a magyar politikai kultúrával, ahol ugyan a gazdaság és a média szereplői a háttérben jellemzően sokkal inkább be vannak csatornázva a pártpolitikához, viszont ezt ameddig csak lehet, titkolják.
Aztán utánanézve gyorsan kiderült, szó sincs állásfoglalásról, hiszen nem csak kék Obamás, hanem piros Romney-s poharuk is van: a pohár egy kampány része, amelyben „felmérik”, hogy a vásárlók hány százaléka választja ezt vagy azt a poharat rendeléskor, és közben persze sokan beszélnek a cégről és az egész akcióról.
De még így is több mint izgalmas a jelenség, főleg, ha összevetjük a hazai választás-ideji kommunikációkkal, ahol eddig többnyire a legmerészebb ötleteket az „Ön döntött már?” típusú fősorok, vagy még szélsőségesebb esetekben a narancssárga és vörös színeket mint alternatív választási lehetőségeket szembeállító grafikai koncepciók jelentették.
Vajon Magyarországon lehetne olyan marketingakciót indítani, amely konkrétan megnevezi az aktuális választásokon induló pártokat, politikusokat? Vajon itthon mennyire érné meg azt a kockázatot vállalni, hogy akár átmenetileg is bizonytalanságban tartsanak vásárlókat (akik nem hallottak a kampány minden részletéről), csak azért, hogy beszéljenek a márkáról? Vajon működne az, hogy a vásárlók egymás után távozzanak a kezükben egy MSZP-s, Fideszes vagy éppen Jobbikos pohárral?