Ma reggeli árfolyamon egészen pontosan ennyi forintnyi dollár adományt kapott a Cosmopolitan nemrég elhunyt főszerkesztőjétől, Helen Gurley Browntól a Stanford és a Columbia vadonatúj közös médiainnovációs központja, a Brown Intézet. A New York-i bejelentésen pedig azt is elmondták, mit fognak csinálni ezzel a pénzzel az online és az offline világban.
A több mint ünnepélyes megnyitón szó szerint egymásnak adta a mikrofont az újságíróiskola dékánja, a Columbia elnöke és a – többek között a Cosmopolitant, az ELLE-t és az Esquire-t is kiadó – Hearst vezérigazgatója, és mind alig jutottak szóhoz a meghatottságtól, ami nem is csoda, hiszen egy 30 millió dolláros adomány egyebek mellett ezt az érzelmet is képes előcsalogatni az emberből. Ennyi pénzt adott ugyanis a Cosmopolitanként ismert magazinmárkát kitaláló és azt évtizedekig irányító Helen Gurley Brown a férjével közösen létrehozott Brown Institute for Media Innovationnak.
A stanfordi számítástechnikusokat a columbiabeli újságírókkal összekötni hivatott intézet célja az, hogy minden lehetséges eszközzel elősegítse a történetmesélés új, digitális és úgymond varázslatos útjait. (Egyes megpályázható projekt-ösztöndíjakat nemes egyszerűséggel csak „varázs-ösztöndíjnak” neveznek.) Az este hivatalos apropója az volt, hogy bemutatták a keleti parti új igazgatót, Mark Hansent, aki korábban statisztikusként és médiaművészként is dolgozott, ő pedig elmondta, hogy például az ő fizetése mellett mit is fognak kezdeni ezzel a pénzzel.
Egyfelől gyakorlatilag átszabják majd a Columbián található újságíró-iskolának helyet adó épület első szintjének az egyik felét – Gurley Brown méltatlankodását tiszteletben tartva eltávolítva az ablakokról az általa nyomasztónak tartott rácsokat – és egy olyan teret hoznak majd létre, ami stílusában valahogy a Googleplex, egy startup-iroda és egy integrált szerkesztőségi helyiség ötvözete lesz. Másfelől pedig elkezdenek dolgozni az első projekteken, amelyek között lesz egy hírvizualizációs alkalmazás; egy olyan rendszer, amivel háborús övezetekből könnyebben és biztonságosabban lehet majd információt továbbítani a tudósítóknak; valamint egy olyan személyre szabható hírforrás-aggregátor, amit egyszerűen csak a „hírek Pandorájának” neveztek. (A Pandora egy, a Last.fm-hez hasonló online zenei alkalmazás, amely a hallgató választásai alapján kikövetkeztetett ízlése, alapján állítja össze a zeneszámokat.)
És hogy ki ne maradjon az első Cosmo-lányhoz kapcsolódó történet: a Hearst-vezér visszaemlékezése szerint Gurley Brown, a felhalmozott milliók ellenére a hétköznapokban kimondottan garasoskodó volt - egyszer például egy évfordulón a kiadó megajándékozta egy Mercedesszel és vele együtt egy sofőrrel, de ő továbbra is csak metróval volt hajlandó munkába járni.