Cukor, tejszín és Obama vagy Romney a kávédhoz?

2012.10.10. 05:32 tofalvyt

A 7-Eleven bolthálózat – ahol jó amerikai szokás szerint kávét is adnak – elnökválasztási, azaz konkrétan kék Obamás vagy piros Romney-s papírpoharakkal méri fel a vásárlók politikai orientációját. Vajon itthon meg lehetne-e csinálni egy hasonló akciót?

Amikor először megpillantottam a konyhaasztalon az Obamás papírpoharat, azt hittem, egy különösen direkt és erőteljes céges endorsementről – azaz nyílt politikai állásfoglalásról – van szó. Az Egyesül Államokban nem csak magánemberek, de sok cég is nyíltan vállalja, kit preferál az elnökjelöltek közül – szemben a magyar politikai kultúrával, ahol ugyan a gazdaság és a média szereplői a háttérben jellemzően sokkal inkább be vannak csatornázva a pártpolitikához, viszont ezt ameddig csak lehet, titkolják.

000B0040.JPG

Aztán utánanézve gyorsan kiderült, szó sincs állásfoglalásról, hiszen nem csak kék Obamás, hanem piros Romney-s poharuk is van: a pohár egy kampány része, amelyben „felmérik”, hogy a vásárlók hány százaléka választja ezt vagy azt a poharat rendeléskor, és közben persze sokan beszélnek a cégről és az egész akcióról.

De még így is több mint izgalmas a jelenség, főleg, ha összevetjük a hazai választás-ideji kommunikációkkal, ahol eddig többnyire a legmerészebb ötleteket az „Ön döntött már?” típusú fősorok, vagy még szélsőségesebb esetekben a narancssárga és vörös színeket mint alternatív választási lehetőségeket szembeállító grafikai koncepciók jelentették.

Vajon Magyarországon lehetne olyan marketingakciót indítani, amely konkrétan megnevezi az aktuális választásokon induló pártokat, politikusokat? Vajon itthon mennyire érné meg azt a kockázatot vállalni, hogy akár átmenetileg is bizonytalanságban tartsanak vásárlókat (akik nem hallottak a kampány minden részletéről), csak azért, hogy beszéljenek a márkáról? Vajon működne az, hogy a vásárlók egymás után távozzanak a kezükben egy MSZP-s, Fideszes vagy éppen Jobbikos pohárral?

1 komment

Címkék: politika reklám new york obama elnökválasztás romney

Kontent

A nevem Tófalvy Tamás, ez pedig a blogom technológiáról, digitális médiáról, kultúráról és a tartalomipar kihívásairól. Kultúrakutató és kommunikációs szakember vagyok. Jelenleg a BME KomMédia MA Digitális Média Szakirány és a Magyar Online és Digitális Médiatörténet (MODEM) projekt vezetője, és a CEU CMDS kutatója. Alapítója voltam a Zenei Hálózatok Egyesületnek és főtitkára a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének, 2012-13-ban a Columbia University Fulbright-ösztöndíjas vendégkutatója voltam. 2017-ben jelent meg első két könyvem, A digitális jó és rossz születése és a Túl a szubkultúrán, és vissza.


13100951_10153660283356317_819397252990345276_n.jpg

Címkék

2013 (1) 2015 (1) akadémia (1) Alexandre Afonso (1) apple (2) archívumok (1) beszámoló (3) bicikli (1) big data (1) brown institute (1) ceu (1) cikk (2) cikkek (1) columbia (3) cosmopolitan (1) crowdfunding (1) cukiság (1) cuny (1) cute (1) cuteness (1) digitális (8) digitális jó és rossz (1) digitális szakadék (1) doktori disszertáció (1) dow jones (1) drogkartell (1) elnökválasztás (2) előszó (1) első ajtós felszállás (1) építészet (1) érvelés (1) észak-korea (1) facebook (1) fejlődés (1) felsőoktatás (1) fizetős falak (2) forbes (1) fordham (1) gangnam style (1) google (1) google maps (1) guy delisle (1) hispán (1) house of cards (1) interjú (1) internet (4) internet.org (1) iPad (1) IPI (1) iwiw (1) iWiW (1) ízlés (1) jóslás (1) kampusz (1) katasztrófa (2) képregény (1) kerekasztal (1) koltay andrás (1) közösségi finanszírozás (1) közösségi hálózatok (1) közösségi média (1) kultúra (5) kutatás (1) láthatatlan technológiák (1) lex fenwick (1) loon project (1) magyar (1) magyar narancs (4) marketing (2) média (8) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörténet (1) metró (2) mobiltelefon (1) modem (1) mp3 (1) nagy adat (1) netflix (1) new york (8) nokia (1) nsa (1) nyt (1) nyu (1) obama (1) online (2) online közösségi média (2) önszabályozás (1) orbángyurcsány (1) pénz (2) piac (2) politika (1) print (1) reklám (4) romney (1) sajtónyelv (1) sandy (1) siker (1) sorban állás (1) stanford (1) szakma (1) szegénység (1) színtér (1) tanulmány (2) tanulmányok (1) társadalmi konfliktusok (1) tartalom (3) technológia (4) telefon (1) televízió (1) televízó (1) térkép (2) trend (1) trendek (1) tropicana (1) tudomány (2) tudományos életpálya (1) újságírás (7) újságírók (2) új technológiák (1) új tudomány (1) underground (1) usa today (1) üzleti modell (1) város (1) vizuális reprezentáció (1) web (2) wired (1) WiW (1) wsj (2) yottabájt (1) youtube (1) zaklatás (1) zene (1) zeneipar (1) zenei hálózatok (1) zenelejátszás (1) Címkefelhő

Licensz: nem kopirájt, de:

Creative Commons Licenc

Köszönet

A 2013 és 2014 novembere között folyó kutatásaimat, így az ekkor itt megjelenő írásokat is a Nemzeti Kiválóság Program Jedlik Ányos doktorjelölti ösztöndíja támogatta. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósult meg.