Hispán média: latin bevándorlók, alkalmazkodó multik és a New York-i utcakép átalakulása

2012.09.25. 04:37 tofalvyt

Ha manapság New Yorkban valaki betéved egy tacóshoz vagy egy zöldségeshez, vagy bármilyen olyan boltba, ahol latin-amerikai bevándorlók alkotják a személyzetet, egyáltalán nem kivételes jelenség, hogy az eladók nem igazán, vagy egyáltalán nem beszélnek angolul. Nem meglepő módon, hiszen a város egyes részein kialakult latin – például dominikai, mexikói, puerto ricói – negyedek gyakorlatilag városok a városban, az utcákon szinte csak spanyol szót hallani, a boltosok legnagyobb része az otthon megszokott dolgokat árulja az otthoniaknak, és az ott lakók ezt jól tudják.

000_0001.JPGAhogy a hirdetők is. Az Egyesült Államok médiapiacából egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a latin média – a meglévő tucatnyi spanyol hálózati tévécsatorna mellett legutóbb a Fox indított FoxMundo néven egy spanyol nyelvű adást – és ennek a trendnek ha egyelőre nem is a legfajsúlyosabb, de mindenképp a leglátványosabb megnyilvánulásai a közterületi hirdetések, mint a városkép meghatározó elemei. Az adott negyedekben, és a hozzájuk vezető metróvonalakon, járatokon egyre több olyan hirdetést látni amerikai/multinacionális vállalatoktól, amelyek már nem angolul, nem is kétnyelvűen, hanem csak spanyolul szólnak a vásárlókhoz: legyen az egy egészségbiztosítási cég vagy akár a McDonald’s. A trendnek túl azon, hogy már akár rövid távon radikális hatása lehet a latinok által lakott negyedek utcaképére, több, sajátos iparági és kulturális összefüggése van.  

Egyrészt, ügynökségi vagy kreatív, produkciós oldalról összekapcsolódik egy másik globális trenddel – aminek a kezdeteiről jópár évvel ezelőtt a Cannes-i reklámfesztiválról tudósítva írtam – miszerint a latin-amerikai ügynökségek egyre erőteljesebben vannak jelen a globális piacon, a növekvő észak-amerikai hispán médiapiac pedig katalizátorként hathat az egész latin iparágra, növelve az átjárást a feltörekvő latin piacok szereplői és az Egyesült Államok kommunikációs ipara és piaca között.

Másrészt, a hirdetői oldalt tekintve amíg például Kelet-Európában, így Magyarországon is hagyományosan óriási problémát jelent egy-egy nagyvállalatnak az egyes, speciálisabb rétegek megcélzása (részben a piac kisebb mérete, esetleg az anyagi, vagy bátorsági deficit miatt) és alig készülnek olyan hirdetések, amelyek a 18-49 korosztálynál jobban behatárolnák a célcsoportjukat, addig ez a trend egy radikálisan különböző kommunikációs attitűdöt jelez a világnak ezen a felén.

Ironikus módon éppen egy olyan réteget próbálva minél intenzívebb fogyasztásra ösztönözni, amelyben a becslések szerint a legtöbb az illegálisan az országban tartózkodó személy – és így természetesen a bevételeik is részben vagy egészben azok – ami ismét szépen illusztrálja az üzlet elsődlegességét az aktuális politikai irányelvekkel szemben.

2 komment

Címkék: média marketing reklám new york piac hispán

Kontent

A nevem Tófalvy Tamás, ez pedig a blogom technológiáról, digitális médiáról, kultúráról és a tartalomipar kihívásairól. Kultúrakutató és kommunikációs szakember vagyok. Jelenleg a BME KomMédia MA Digitális Média Szakirány és a Magyar Online és Digitális Médiatörténet (MODEM) projekt vezetője, és a CEU CMDS kutatója. Alapítója voltam a Zenei Hálózatok Egyesületnek és főtitkára a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének, 2012-13-ban a Columbia University Fulbright-ösztöndíjas vendégkutatója voltam. 2017-ben jelent meg első két könyvem, A digitális jó és rossz születése és a Túl a szubkultúrán, és vissza.


13100951_10153660283356317_819397252990345276_n.jpg

Címkék

2013 (1) 2015 (1) akadémia (1) Alexandre Afonso (1) apple (2) archívumok (1) beszámoló (3) bicikli (1) big data (1) brown institute (1) ceu (1) cikk (2) cikkek (1) columbia (3) cosmopolitan (1) crowdfunding (1) cukiság (1) cuny (1) cute (1) cuteness (1) digitális (8) digitális jó és rossz (1) digitális szakadék (1) doktori disszertáció (1) dow jones (1) drogkartell (1) elnökválasztás (2) előszó (1) első ajtós felszállás (1) építészet (1) érvelés (1) észak-korea (1) facebook (1) fejlődés (1) felsőoktatás (1) fizetős falak (2) forbes (1) fordham (1) gangnam style (1) google (1) google maps (1) guy delisle (1) hispán (1) house of cards (1) interjú (1) internet (4) internet.org (1) iPad (1) IPI (1) iwiw (1) iWiW (1) ízlés (1) jóslás (1) kampusz (1) katasztrófa (2) képregény (1) kerekasztal (1) koltay andrás (1) közösségi finanszírozás (1) közösségi hálózatok (1) közösségi média (1) kultúra (5) kutatás (1) láthatatlan technológiák (1) lex fenwick (1) loon project (1) magyar (1) magyar narancs (4) marketing (2) média (8) médiakutató (1) médiatanács (1) médiatörténet (1) metró (2) mobiltelefon (1) modem (1) mp3 (1) nagy adat (1) netflix (1) new york (8) nokia (1) nsa (1) nyt (1) nyu (1) obama (1) online (2) online közösségi média (2) önszabályozás (1) orbángyurcsány (1) pénz (2) piac (2) politika (1) print (1) reklám (4) romney (1) sajtónyelv (1) sandy (1) siker (1) sorban állás (1) stanford (1) szakma (1) szegénység (1) színtér (1) tanulmány (2) tanulmányok (1) társadalmi konfliktusok (1) tartalom (3) technológia (4) telefon (1) televízió (1) televízó (1) térkép (2) trend (1) trendek (1) tropicana (1) tudomány (2) tudományos életpálya (1) újságírás (7) újságírók (2) új technológiák (1) új tudomány (1) underground (1) usa today (1) üzleti modell (1) város (1) vizuális reprezentáció (1) web (2) wired (1) WiW (1) wsj (2) yottabájt (1) youtube (1) zaklatás (1) zene (1) zeneipar (1) zenei hálózatok (1) zenelejátszás (1) Címkefelhő

Licensz: nem kopirájt, de:

Creative Commons Licenc

Köszönet

A 2013 és 2014 novembere között folyó kutatásaimat, így az ekkor itt megjelenő írásokat is a Nemzeti Kiválóság Program Jedlik Ányos doktorjelölti ösztöndíja támogatta. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósult meg.